Kulisy upadku Almy>>>
Monitor Ryzykonomii z wielkim zainteresowaniem odnotował ostatnio tekst w Wiadomościach Handlowych odsłaniający frapujące kulisy ostatnich chwil znanej w Polsce sieci sklepów delikatesowych Alma (tej z zielonymi koszykami).
W wywiadzie na łamach gazety Maciej Wojciechowicz, były Dyrektor Handlowy opowiada co poszło nie tak, jak próbowano ratować Alma Markets i dlaczego się to w końcu nie udało.
Biznes wielkodetaliczny przeżywa w Polsce od lat rozkwit z swoimi wielkimi liderami rodem z Niemiec, Francji czy Portugalii. Tym bardziej przykro, że kolejnej polskiej sieci nie wyszło. Bo jest to biznes niby łatwy, ale wcale niełatwy. A w jej odmianie delikatesowej, górnej półce może jeszcze trudniejszy. Choćby jakiś czas temu miliśmy przykład nieudanej próby wejścia na „wyższą półkę” trójmiejskiej LPP (Reserved etc) z marką premium Tallinder. Też nie wyszło, a naszym, również konsumenckim zdaniem wielka szkoda….
Więc były już Dyrektor Handlowy Almy mówi w Wiadomościach Handlowych o problemach z wszechobecnym ryzykiem płynności, zarządzaniem aktywami i pasywami obrotowymi, zbyt małą, niekonkurencyjną obrotowością, niejasną i niezdefiniowaną strategią rozwoju, problemach w zarządzaniu na szczeblach najwyższych i najniższych. Wreszcie dowiadujemy się jak przebiegała finalna walka, którą w zasadzie mogła być wygrana, ale zakończyła się klęską i upadłością.
Warto przeczytać także dlatego, że niezwykle rzadko możemy w Polsce poznać tak profesjonalnie i szczegółowo opowiedziane studium przypadku, case study. Ba, na polskich uczelniach biznesu łatwiej zapoznać się z kulisami Googla czy Tesli niż rodzimej firmy. A to jest wręcz gotowy materiał do dyskusji, oczywiście nieoceniona wiedza praktyczna dla biznesu i to nie tylko z branży. Co poszło nie tak, których ryzyka nie dostrzegliśmy, które zarząd nie docenił. 100 % praktyki, niestety. Lessons to be learned.
Pliki cookie Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, używamy pliki cookies („ciasteczka”). Jeśli nie wyrażasz na to zgody opuść portal.