11 zasad zarządzania ryzykiem, które przytaczamy poniżej, złotych zasad, jest warte przemyślenia, bo jesteśmy już w nowym ryzykownym roku 2016 jak słychać wszem i wobec, a ryzyka i krajowe i te globalne nie zwalniają, a już to widać, po zaledwie tygodniu, przyśpieszają!.
Zasady, reguły, mądrości, skondensowane w jednym zdaniu dobre praktyki, którymi powinniśmy się kierować przy naszym zarządzaniu ryzykiem w biznesie, urzędzie, fundacji i każdej bez mała organizacji. A jako, że z wrodzonej skromności, (jak i lenistwa) nie mamy ochoty odkrywać przysłowiowego koła, poniżej przypominamy jakie to „złote zasady” zostały przemyślnie zawarte w standardzie „ISO 31000 Zarządzanie ryzykiem. Zasady i wytyczne”. (Plus jeszcze kursywą nasz mały komentarz….)
Tworzy wartość
We wszystkich wymiarach: finansowym, organizacyjnym, efektywnościowym, ludzkim
Jest integralną częścią procesów w organizacji
Bo jest zintegrowane, wpisane w każdy proces, bez wyjątku
Jest elementem podejmowania decyzji
„Ryzyko jest ważne, ale i tak zrobimy swoje” – nie, nie tak !
Jednoznacznie odnosi się do niepewności
Dymy unoszące się właśnie nad halą produkcyjną, cyberprzestępcy grasujący właśnie po naszych serwerach, to już jest pewność, to nas nie interesuje w zarządzaniu ryzykiem
Jest systematyczne, ustrukturyzowane oraz terminowe
Szczegolnie zwróć uwagę na „terminowe”
Wykorzystuje najlepsze dostępne informacje
I robimy wszystko żeby tylko takie pozyskać.
Jest dopasowane
Duże dla dużych, małe dla małych (ps. nadmieniamy, że: małe jest piękne)
Bierze pod uwagę czynniki ludzkie i kulturowe
Na przykład nasze narodowe zamiłowanie do planowania.
Jest przejrzyste i całościowe
Każdy, nawet Redakcja Ryzykonomii zrozumie „o co w tym chodzi”
Jest dynamiczne, iteracyjne i reaguje na zmiany
Ktoś ma jeszcze wątpliwości, że Świat się zmienia?
Ułatwia ciągłe doskonalenie organizacji
Oczywiście doskonalenie, tak jak przetrwanie nie jest obowiązkowe.
Nie musisz zarządzać ryzykiem!
11 zasad zarządzania ryzykiem, do przemyślenia na nadchodzący rok!
ps. Nieustająco zachęcamy do zapisywania się na nasz Newsletter, który po niecałym miesiącu funkcjonowania ma już 60 odbiorców. Super!
[wysija_form id=”1″]
Pliki cookie Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, używamy pliki cookies („ciasteczka”). Jeśli nie wyrażasz na to zgody opuść portal.