Ryzyko sfinksa, a mowiąc bardziej precyzyjnie przytaczamy kolejny przykład, że polskie firmy, i to nie tylko sektor finansowy czy ubezpieczeniowy, czy branża energetyczna myślą o ryzykach.
W wywiadzie z Prezesem sieci lokali Sfinks Polska (Sylwester Cacek) czytamy o nowej strategii opracowywanej przez Zarząd tej spółki, gdzie analiz ryzyka ma odgrywać ważną rolę.
Jak się dowiadujemy Sfinks Polska zarządza 114 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 98 restauracji Sphinx (segment casual dining), 13 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 2 restauracjami WOOK (segment casual dining), a także pubem Bolek w Warszawie.
W pubie Bolek nie byliśmy, ale gdzie indziej i owszem więc nie mamy wątpliwości, że nawet jeżeli ryzyko na talerzu w tych lokalach wielkie nie jest. Ale uż zarządzanie siecią lokali bez wątpienia kreuje wiele szans i zagrożeń.
To ciekawe, bo wydawać by się mogło że biznes restauracyjny jest very fast moving. A więc i ryzyka są tu operacyjne i bardzo szybkie. Ale jak rozumiemy z wywiadu, i Zarząd rozumie, strategia to już coś zupełnie innego. Zmiany w sektorze są bez wątpienia bardzo szybkie konkurencja globalna, presja na koszty i przychody obustronna.
To również ciekawy przykład jak w biznesie następuje koncentracja kapitału. Mniejsi są pożerani przez większych i to z pewnym smutkiem zauważyć można na ulicach. Ale biznesowo nie można tu odmowić racjonalnych przesłanek, także z punktu widzenia zarządzania ryzykiem.
Do tego jeszcze spółka deklaruje kolejne przejęcia, a to już ryzyko w najczystszej postaci. I jak uczy doświadczenie niejedne się na mergerach pośliznął.
Oczywiście bardzo ciekawiśmy, jak społka realizuje to swoje zarządzanie ryzykiem, ale tego już niestety nie udało nam się wyczytać. Pozostajemy jednak w nadziei, że procesowo i systematycznie. Nie bez powodu stawiamy tu znak zapytania bo zauważmy skądinąd często, że zarządznie ryzykiem korporacyjnym jest często, pomimo deklaracji traktowane w sposób dowolny „potoczny”. Ale mamy nadzieję że w przypadku tak smaczengo jadła tak jednak nie jest. Pozostaje nam życzyć realizacji planów i efektywnej konsumpcji, ryzyko sfinksa….
(źródło: dlahandlu.pl)
Pliki cookie Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, używamy pliki cookies („ciasteczka”). Jeśli nie wyrażasz na to zgody opuść portal.